Martina Mošková pomáha ženám nájsť cestu k hormonálnej rovnováhe a zmierniť ženské problémy

Martina Mošková je žena, ktorá veľa rokov pracovala vo vrcholovom manažmente nadnárodných spoločností, ktorú rýchly spôsob života, neutíchajúce tempo zodpovedností a povinností a tým rapídne zhoršujúci sa zdravotný stav priviedli k životnému rozhodnutiu. Vytvorila koncept Be Balanced, ktorý pomohol jej samotnej a dnes má potrebu šíriť ho ďalej. Poslaním spoločnosti je naučiť, ako zmeniť nevhodný životný štýl a cítiť sa zdravšie, šťastnejšie a v rovnováhe prostredníctvom vedomostí a skúseností lekárov, nutričných poradcov, trénerov jógy a terapeutov.

Predstavili by ste nám bližšie koncept Be Balanced?

Poslaním spoločnosti je naučiť, ako zmeniť nevhodný životný štýl a cítiť sa zdravšie, šťastnejšie a v rovnováhe.

Koncept Be Balanced spája vedomostí lekárov, nutričných poradcov, trénerov jogy a terapeutov. Odovzdáva znalostí z medicíny, vyváženého stravovania, cvičenia a techník, ktoré pomáhajú odolávať stresu, nadbytočnému napätiu a prinesú pocit uvoľnenia, novú energiu, vnútornú motiváciu, väčšie využitie ľudského potenciálu a tým aj nový pohľad na svet.

Skúsim uviesť na príklade jedného nášho programu. V tomto programe pomáhame ženám, ktoré majú problém s otehotnením, prípadne iné ženské problémy, ktoré sú spôsobené hormonálnou nerovnováhou  alebo hormonálnou zmenou (obdobie klimaktéria, ľudovo povedané „prechodu“).

Dnes je veľmi populárna joga a v našom prípade hormonálna joga. Táto je však iba jedným z pilierov, ktorý prináša zdravie a celkovú vyrovnanosť. Tento program je doplnený aj o ďalšie veľmi dôležité piliere. Okrem správne zvoleného pohybu pre ženu, je to určite práca so stresom, tlakmi prostredia, či obavami. V neposlednom rade správne a vyvážené stravovanie, ale aj spánok. Celé je to zastrešené edukáciou so strany lekárky, kde dámy môžu diskutovať aj témy, na ktoré nie je časový priestor v ambulanciách.

Prečo ste sa rozhodli uberať sa v kariére týmto smerom? Je to úplne iná oblasť s akou ste doteraz mali skúsenosti.

Možno to tak nevyzerá na prvý pohľad, ale ono to veľmi spolu súvisí. Ide o pomoc ľuďom, ktorí si prechádzajú alebo pracujú v prostredí, v ktorom som pracovala ja. Majú radi svoju prácu, vkladajú do nej množstvo energie, tešia sa z toho, čo všetko mohli priniesť svojim zákazníkom spoločne so svojim tímom, tešia sa zo svojich výsledkov a rozvoja. Ale neuvedomujú si, že sa musia naučiť zvládať niektoré tlaky a vedieť v živote aj relaxovať či pracovať na vytvorení balansu a stavať ho na viacerých pilieroch ako iba práci a povinnostiach.

Celý koncept je postavený na mojich vlastných skúsenostiach. A takmer všetci ľudia, s ktorými spolupracujem pomohli mne samej.

Rýchly spôsob života, rastúce množstvo zodpovedností a povinností na jednej strane a nevhodný životný štýl, ale zároveň aj vnútorné nastavenie sa odzrkadlili na mojom zdraví, ale aj motivácií. Ráno, čo ráno som sa snažila „hecnúť“ a vstať z postele, nahodiť úsmev a prísť do práce, lebo som nemohla sklamať ľudí naokolo. A deň čo deň mi moje telo dávalo výrazne najavo pocit úplného vyčerpania, ktorý som úspešne niekoľko rokov ignorovala.

A toto všetko sa odzrkadlilo na zdraví, ale aj emocionálnej nevyrovnanosti. Jeden deň som dokázala ťahať za všetkých a namotivovať aj celú armádu a druhý deň som vôbec nevládala. Bola som schopná sa rozplakať pri tom, že ten druhý má iný názor.

A tak som pomocou vlastnej skúsenosti vybudovala  koncept, ktorým sa snažíme pomáhať a pokiaľ je to možné predchádzať psychickému, emocionálnemu i fyzickému vyčerpaniu. A pokiaľ je už človek v stave a v podobnej situácii ako som bola ja, snažíme sa ukázať cestu, ako z toho von.

V akých situáciách alebo prípadoch dokážu poznatky, ktoré sa klientky naučia počas kurzov hormonálnej rovnováhy pomôcť?

Ženy sa naučia ako hormonálnej nerovnováhe predchádzať, prípadne pochopiť obdobie hormonálnych zmien, ktoré prichádzajú po 40-tke. Zmierniť a odstrániť jej prejavy (únava, migrény, zmeny nálad, PMS, či návaly tepla, potenie, závraty,…), ale aj pomôcť liečiť následky (neplodnosť, ochorenia štítnej žľazy, poruchy menštruačného cyklu, cysty, myómy,…). A určite aj odbúrať obavy, negatívne emócie a naučiť sa prežívať život v zdraví, pohode a vitalite.

Dá sa pravidelným cvičením hormonálnej jogy úplne nahradiť klasická hormonálna liečba?

Je to veľmi individuálne. Máme aj prípady, kedy žena vysadila aj hormonálnu liečbu, či lieky na štítnu žľazu alebo sa jej podarilo otehotnieť. Zároveň nechceme klientkam sľubovať, že po absolvovaní nášho kurzu môžu okamžite vysadiť hormonálnu liečbu. Práve preto je súčasťou nášho programu aj lekár, aby sa mohli ženy s ním poradiť ohľadne najlepšie zvoleného postupu.

Môžeme si samy, napríklad zlým životným štýlom spôsobiť hormonálnu nerovnováhu? Ako tento stav na sebe spozorujeme?

Určite áno a ja som toho príkladom. U mňa to bola únava a vyčerpanosť, ktorú som pripisovala množstvu práce. A taktiež neuveriteľná emočná nevyrovnanosť a výkyvy nálad. Neustále bolesti hlavy. Niektoré ženy môžu trpieť nespavosťou, môžu mať nízke libido, problémy s trávením. Alebo už niektoré môžu mať zaznamenať aj následky hormonálnej nerovnováhy na svojom zdraví – problém s menštruáciou, neplodnosť, a pod.

Sama sa joge denne venujete a udržiavate svoje zdravie v rovnováhe. Aké ďalšie aktivity, rituály alebo koníčky robievate pre zdravý životný štýl?

Na našich hodinách učíme klientky aj skrátenú verziu rannej hormonálnej jógy, ktorá zaberie 10 minút. Toto je môj ranný rituál a cítim sa nabitá energiou a dobrou náladou. Okrem toho mám už niekoľko rokov svoju trénerku, s ktorou mám pravidelne 2-3 krát do týždňa hodinový tréning síce vo fitku, ale bez činiek (ona vie, že  ma na činky nikdy nenahovorí ) zameraný na posilnenie stredu tela, flexibilitu členkov, svalovej hmoty, budovanie rovnováhy…Taktiež hrávam golf a počas sezóny sa snažím nájsť aspoň jeden deň sa prejsť po golfovom ihrisku. A prechádzky s priateľmi či rodinou. Zároveň sa starám aj o to, čo zjem a správny a dostatočný spánok. I keď to posledné, veľmi dôležité, je pre mňa v lete horšie dodržiavať.

28. septembra budete mať prednášku na ženskej konferencii WOMAN’S BALANCE DAY. Zvyknete si aj vy dopriať deň za odmenu? Ako vyzerá váš WOMAN’S BALANCE DAY?

Áno zvyknem, pravidelne. Môj deň za odmenu je byť sama so sebou.

Čo by ste odporučili ženám, ktoré hľadajú rovnováhu, šťastie a spokojnosť?

Byť spokojná sama so sebou.